Het schooljaar 2024-2025 zal gepaard gaan met de verdere uitrol van de digisprong: alle leerlingen zullen een laptop in bruikleen van de school krijgen. Na een proefproject kozen we voor een handige, duurzame 11-inch laptop met touchscreen en digipen die de leerlingen minstens drie jaar kunnen gebruiken.
Projecten
DIGISPRONG
1ste – 3de – 5de jaar
HORIZONUREN EERSTE JAAR
1ste jaar optie Latijn en optie Flex
We houden van nieuwsgierige leerlingen die op verkenning durven gaan, ook in nog onbekende studiedomeinen. Dit kan volop tijdens de horizonuren. Je doorloopt verschillende lespakketten waarin je je telkens onderdompelt in een ander domein. Op regelmatige basis blik je terug en denk je na over je ervaringen. Op die manier sta je sterker in je keuze voor een basisoptie in het tweede jaar.
FLEXUREN
1ste jaar optie Flex
Frans – Wiskunde – Nederlands
Een aantal uren per weken laten we je voor Nederlands, Frans en wiskunde je eigen traject kiezen. Dat noemen we flexuren. Er zijn 3 vakleraren aanwezig die samen met jou een aanbod samenstellen en je begeleiden bij je opdrachten. Op die manier leer je plannen en jezelf inschatten. Je moet je niet strikt aan één lesuur per vak te houden. Je kan in samenspraak met je leraren zelf beslissen wat je in welke volgorde doet.
Bovendien kan je op je eigen tempo en niveau aan de slag. Heb je nood aan een uitdaging? Dan kan je aan de slag met een verdiepende of complexere opdracht voor wiskunde, Nederlands of Frans. Heb je nood aan wat extra uitleg? Eventjes terugspoelen, wat herhalen en extra inoefenen om terug verder te kunnen, ook daar zal zeker plaats voor zijn.
Je zal tot op zekere hoogte ook zelf kunnen beslissen hoe je een opdracht uitvoert: soms werk je liever alleen, soms eerder in een groepje. Je kan dus flexibel omspringen met je tempo, planning en aanpak. Je leraren bespreken met jou ook je werkhouding en je oefeningen. Zo krijg je een goed beeld van wat je kan. Je leerkrachten staan klaar om je te helpen of uit te dagen. Maar het initiatief komt vooral van jou: je leert je traject zelf in handen te nemen en keuzes te maken.
PROJECT COGNITIEF STERKE LEERLINGEN
Sinds het schooljaar 2021-2022 bieden we ook een traject aan voor cognitief sterke leerlingen. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen nemen deel aan uitdagende onderzoeksprojecten, en worden geprikkeld om hun sociale interactieve vaardigheden te versterken.
ONDERZOEKSCOMPETENTIES
6de jaar
Alle richtingsvakken: onderzoeksprojecten
De zesdejaars schaven hun onderzoeksvaardigheden bij binnen een richtingsvak. Ze doorlopen zelfstandig alle fasen van een onderzoeksproces: van het formuleren van een relevante en afgebakende onderzoeksvraag tot het presenteren van hun wetenschappelijk verslag in verschillende vormen (presentaties, posters, rondetafelgesprekken). Op die manier staan ze sterker in de stap naar het hoger onderwijs.
INCLUSIE-PROJECT
Ter Bank
Doorheen heel de school
TiP – Ter Bank inclusief Paridaens
Inclusief onderwijs op maandag. Klas Kris van Ter Bank en de leerlingen van Paridaens leven zich op een leuke, creatieve manier samen uit. Ze gaan naar toneel, dansen, zingen, maken kunst…
STUDIEKEUZEBEGELEIDING
Einde van elke graad
Studiekeuze
Op Paridaens vinden we het belangrijk dat een studiekeuze een doordachte beslissing is. Daarom organiseren we op verschillende scharniermomenten studiekeuzetrajecten.
In de eerste graad werken we in het eerste jaar met een horizonportfolio om elke leerling breed te oriënteren. In het tweede jaar doorloopt iedere leerling een stapsgewijs studiekeuzeproces, waarbij ook ouders en leraren betrokken zijn. Zo maak je kennis met de nieuwe structuur van de tweede graad en krijg je meer uitleg over specifieke termen zoals ‘finaliteit’ of ‘domeinoverschrijdende richtingen’. Verder krijgt elke leerling ook een individuele studiecoach in het keuzeproces. Tijdens dat proces probeer je aan de hand van reflectiemomenten een beeld te vormen van welke richting zowel binnen als buiten Paridaens het best bij je past en onderzoek je die verschillende opties via online tests, een studiekeuzebeurs en gesprekken met leerlingen en leerkrachten van de tweede graad.
Op het einde van de tweede graad volgt er opnieuw een belangrijke keuze: de overstap naar het vijfde jaar. Het studiekeuzetraject in het vierde jaar is gelijkaardig aan dat van de eerste graad: je denkt na over je profiel, je verzamelt voldoende informatie en je treedt in gesprek met verschillende mensen die je vooruit kunnen helpen. Ook hier krijgt iedere leerling een individuele studiecoach als ondersteuning in het keuzeproces.
Ten slotte worden ook onze zesdejaars intensief begeleid in hun keuze naar het hoger onderwijs. Op geregelde tijdstippen worden ze in verschillende sessies verplicht om na te denken over hoe ver ze staan in hun studiekeuzeproces. In het eerste trimester worden ze geïnformeerd over hoe ze een goede studiekeuze kunnen maken en waar ze hulp kunnen vinden. Ze volgen een gedifferentieerd traject, gevolgd door een feedbackgesprek met de klastitularis. Na Nieuwjaar volgt een bezoek aan de SID-in en kunnen ze in gesprek gaan met oud-leerlingen die hun studierichting komen voorstellen tijdens een infoavond. Tot slot verdiepen ze zich ook in de technische kant van het hoger onderwijs en worden ze wegwijs gemaakt in de wereld van studiepunten en leerkrediet. De voorlopige studiekeuze wordt besproken op een speciale klassenraad, gekoppeld aan een individueel gesprek tussen leerling en klastitularis, indien nodig ondersteund door andere vakleerkrachten.
LEERLINGENRAAD
Alle Jaren
Allerlei activiteiten en acties
Vanaf het eerste tot en met het zesde jaar laten onze leerlingen hun stem horen en participeren zij actief mee aan het schoolleven. De eerste graad verzamelt zich in ‘leerlingenraadkwadraat’. Meer dan 100 leerlingen uit de tweede en derde graad engageren zich in verschillende teams en werken overkoepelende leerlingenraad. Onze school bruist van initiatief en engagement.