Een brede algemene vorming is een must, daar zijn we van overtuigd. In onze vernieuwde eerste graad krijgen leerlingen nog altijd een stevige basis mee. Nog veel meer dan vroeger is dit geen loutere optelsom van aparte vakken. We leggen uitdrukkelijk verbanden en halen muren tussen vakken neer. Zo is de leerstof geen saaie stof maar zuurstof, en krijgen leerlingen energie en zin in meer.
Die ‘meer’ geven we ze graag. Leren is ook onbekende horizonten durven opzoeken en samen met je leraren routes durven uitstippelen in een wereld die continu in verandering is. Tijdens de horizonuren krijgen leerlingen de tijd en de ruimte om op verkenning te gaan, in de klas en daarbuiten, bij zichzelf en in de groep: STEM, taal en cultuur, economie en organisatie, maatschappij en welzijn … het komt allemaal aan bod. Teams van leraren over de scholen heen werken in de A-stroom verkennende en uitdagende modules uit. We laten leerlingen ook zelf een van de modules bepalen. Zo leren ze ondernemen, creatief denken en kritisch zijn. Ook in de B-stroom mogen leerlingen volop ontdekken: de verkenning van de verschillende modules vindt plaats in de hele lessentabel en in alle vakken.
Met onze vernieuwde eerste graad krijgen leerlingen voluit kansen om hun eigen capaciteiten, interesses en talenten te ontdekken. Hierdoor kunnen ze na twee jaar doordacht een goede keuze maken voor de tweede graad. We geven leerlingen het vertrouwen om de lat hoog te leggen. Zo blijven ze niet alleen overeind, maar maken ze vanuit succeservaringen vol overtuiging een studiekeuze die hen in het spoor van hun toekomst zet. Met ons verhaal helpen we hen om hun eigen verhaal te schrijven en ver te durven reiken.
Zoals elke nieuwe leerling, kijken we al uit naar 1 september 2019, om ons verhaal tot leven te laten komen. Samen met leraren, leerlingen en ouders!