Parinieuws

Omwille van covid-19 viel dit schooljaar voor onze zesde jaars het bezoek aan het fort van Breendonk en de Dossinkazerne weg. En dat is ontzettend jammer.

Het fort van Breendonk is namelijk zonder meer uniek te noemen in Europa omdat het één van de best bewaarde gevangen- en doorgangskampen van Europa is.

De Dossinkazerne was dan weer uitsluitend een doorgangskamp, en het belangrijkste in ons land. Van hieruit werden meer dan 25 000 Joden en 350 zigeuners gedeporteerd naar de concentratiekampen Auschwitz-Birkenau, Buchenwald en Ravensbrück. Tegenover de Dossinkazerne is sinds 2011 het museum gevestigd.

Om het gemis van dit traditionele bezoek voor de zesde jaars te compenseren werkten de leraren geschiedenis een alternatieve halve dag herinneringseducatie uit. Deze vond plaats op 5 januari.

De leerlingen kregen in afstandsonderwijs een selectie van gevarieerd materiaal aangeboden. Zij kregen de hele voormiddag de tijd om dit materiaal te ‘beleven’.

Een greep uit het aanbod:

Een vlog van Studio Brussel-coryfee Linde Merckpoel over haar bezoek aan het fort van Breendonk en filmpje gemaakt door iemand die de site van de Dossinkazerne als zesdejaarsleerlinge heeft bezocht.

Fragmenten uit de VRT-documentaires ‘Kinderen van het verzet’, ‘Histories. Breendonk, het kamp van de waanzin’ en ‘Kinderen van de Holocaust’.

In ‘Kinderen van het verzet’ komen kinderen van verzetsleden (die in Breendonk zaten) aan het woord. In ‘Kinderen van de Holocaust’ luisteren we naar de bekendste nog levende survivors van de Dossinkazerne.

Een Podcast van Herman Van Goethem, historicus en rector van de Universiteit Antwerpen over de joodse Italiaanse auteur Primo Levi en een boekfragment uit de autobiografie Is dit een mens? van Primo Levi. Levi beschrijft hoe hij Auschwitz binnenkomt en hoe het kamp was opgebouwd.

Fragmenten uit de graphic novel Maus II van Art Spiegelman, die de ervaringen van zijn vader in Auschwitz-Birkenau neerschreef en er dus een graphic novel van maakte.

Onze leerlingen vonden het een interessante voormiddag en waren erg onder de indruk van hetgeen ze zagen, hoorden en lazen. Ze waren ook blij dat de ‘gewone schoolweek’ nog eens doorbroken werd.

We hopen dat de halve dag herinneringseducatie hen zal aanzetten om in de toekomst zelf een bezoek te brengen aan het fort van Breendonk en de Dossinkazerne.

Bron van de foto’s:
Cloosen, S. Bezoek aan het fort van Breendonk. Eigen fotoarchief, 2018.

Cloosen, S. Bezoek aan de Dossinkazerne. Eigen fotoarchief, 2018.