CORONA info

Q1. Hoe weet ik als leerling wat er van mij verwacht wordt?

Alle informatie in verband met opdrachten/taken/livesessies:

  1. Alle opdrachten/taken/livesessies van alle vakken worden vermeld in de Smartschoolagenda.
    • De opdrachten voor de week zijn op zondagavond beschikbaar om het mogelijk te maken de week voor te bereiden en te plannen.
    • Vaak wordt er in de agenda verder verwezen naar vaknieuws in Smartschool.
    • Deadlines: leraren kunnen deadlines opleggen op momenten waarop ze normaal geen les geven aan jou.
  2. Als je met vragen zit, stuur dan een Smartschoolberichtje naar je vak- of klassenleraar.

Q2. Wat als ik als leerling ziek ben?

Als je ziek bent en daardoor even niet kan werken, verwittig je de klassenleraar. Hij/zij brengt de andere leraren en de directie op de hoogte.

Q3. Wat als ik geen computer met internet thuis heb?

De school voorziet in opvang en je kan naar school komen om daar een computer te gebruiken. Ook printen en scannen op school mag.

 

Q4. Is het mogelijk om via de school Microsoft Office te verkrijgen

Ja, en het is gratis.

  1. Surf naar de website www.office.com
  2. Meld je aan met je schoolmailadres (voornaam.achternaam@student.paridaens.be)
  3. Klik rechts bovenaan op de knop “Office installeren”
  4. Kies voor “Office-365 apps”
  5. Er wordt een bestand gedownload, voer dit uit.

 

 

Q5. Moet ik lesbundels of opdrachten thuis printen?

Dat kunnen we niet verplichten, want niet iedereen heeft een printer. Neem indien nodig contact op met je leraar en vraag hoe je de opdracht het best uitvoert en indient.
Zolang de school open is, kan je wel op school komen printen en scannen.

Q6. Hoe krijg ik wat structuur in mijn dag en in mijn week?

Gebruik een dag- en/of weekplanning

  • Zorg ervoor dat ze realistisch en concreet is.
  • Houd rekening met dringende zaken, maar ook met zaken die belangrijk zijn, en nog niet dringend.
  • Hier vind je nog wat extra tips (we hebben ze gekregen van SPC). link naar tips

Deel je planning met een coach (een ouder, een vriend(in), een broer of zus). Zo word je aangemoedigd en kan je langer volhouden (en ga je niet zo gemakkelijk uitstellen). Een coach kan je echt motiveren.

Blijf rustig. Doe wat je kan. Dat is OK.

Durf gerust vragen stellen aan je vakleraar of klassenleraar. En geef aan wanneer het je te veel wordt.

Je kan met vragen ook steeds terecht bij de leerlingenbegeleiding (mevr. Bosselaers) of het CLB (mevr. Goossens). Je kan hen een berichtje sturen met jouw vraag of bezorgdheid. Mevrouw Bosselaers is op maandag, woensdag en vrijdag bereikbaar voor een gesprek tussen 13 en 14 uur, mevrouw Goossens op dinsdag en donderdag tussen 11 en 12 uur. Stuur hen eerst een bericht, zij spreken dan concreet met jullie af hoe het verder verloopt.

 

Q7. Staan er punten op de opdrachten die in coronatijd worden ingediend?

Deze periode is een periode van pre-teaching. Er zijn dus ook geen evaluaties die meetellen voor het dagelijks werk. Er is één uitzondering: taalvakken kunnen wel vaardigheidstoetsen houden die meetellen. Evaluaties als zelftoets kunnen wel. Opdrachten die in normale omstandigheden ook thuis werden gemaakt en gequoteerd, kunnen nu ook meetellen.

Q8. Ik heb een begeleidingsplan. Wat nu?

Het is duidelijk dat je gedurende deze weken goed moet werken voor de vakken waarvoor je een begeleidingsplan hebt. Je kan je achterstand nu ophalen. Maak zeker en vast alle opdrachten voor de vakken waarvoor je een begeleidingsplan hebt.

De leraren zullen je daarbij goed opvolgen. Maar je mag hen ook steeds vragen stellen of extra oefeningen vragen.

Q9. Ik zit met een vraag. Wat nu?

Met vakgebonden vragen kan je via Smartschool terecht bij je vakleraar.

Voor vakoverschrijdende vragen, kan je via Smartschool terecht bij:

  • Je klassenleraar
  • Leerlingenbegeleiding – mevr. Bosselaers
  • CLB – mevr. Goossens

Q10. Wat met het rapport?

Rapport DW zal woordelijke feedback bevatten als de leerling niet in orde is met zijn taken.

Q11. Wat met examens?

Op dit moment gaan we ervan uit dat er in juni examens zullen zijn, in april niet meer. Wat de examens in juni betreft: we willen een examenregeling die zoveel als mogelijk lijkt op een gewone examenreeks. Leraren onderzoeken op dit moment welke leerstof ze zullen selecteren voor het derde trimester, dat zal in elk geval (school open of niet) een aangepast programma worden. In de derde graad ging het examen van juni altijd over de geziene, behandelde leerstof van januari tot juni. Dat zal nu ook zo zijn. In de tweede graad is dit ook zo voor de vakken waar sowieso geen examen gepland was in maart. Voor de vakken waar een examen was gepland in maart zal de inhoud van het examen van juni anders zijn. Daarover zullen de vakgroepen overleggen. In de eerste graad zal de inhoud van het examen van juni delen bevatten van het 2de en delen van  het 3de trimester. Welke inhouden precies zullen de vakgroepen overleggen.

Q12. Wat met het studiekeuzetraject?

Week 1: we informeren ouders via digitale weg:

  • Voor de ouders van het eerste jaar: we organiseren op Smartschool een aantal live-sessies waarop ouders kunnen intekenen. In die sessies wordt uitleg gegeven over major-minor en kunnen ouders vragen stellen. We sturen de info ook eerst op. Info en intekenlijsten volgen.
  • Voor de ouders van het tweede jaar: we bezorgen de info digitaal, we organiseren 1 live-sessie in Smartschool waar ouders vragen kunnen stellen. Vragen per mail of telefonisch kan ook. Info volgt.
  • Voor de ouders van het vierde jaar: we bezorgen de ouders de info digitaal (de powerpoint die in de klas werd gebruikt en een lessentabel) en vragen aan de ouders om dat met hun kind te bespreken.

Week 2: we vragen de voorlopige studiekeuzes van de leerlingen (digitaal) op.

Week 3: klassenraden rond de studiekeuzes.

Q13. Wat met de leerstof die we niet gaan kunnen zien?

De leraren hebben binnen hun vakgroep bepaald welke leerstof er wegvalt. Afhankelijk van de duur van schorsing van de lessen zal dat meer of minder leerstof zijn. De leraren houden daarbij rekening met de vraag welke leerstof het belangrijkst is voor de volgende jaren.

Q14. Wat als ik opvang nodig heb na de vakantie?

Leerlingen waarvan de ouders in de zorg en andere essentiële beroepen werken of leerlingen thuis geen computer ter beschikking hebben of geen internet kunnen zich inschrijven voor de opvang.

We houden uiteraard rekening met de spelregels van social distancing en andere preventieve maatregelen.

Q14. Wat als ik opvang nodig heb na de vakantie?

Leerlingen waarvan de ouders in de zorg en andere essentiële beroepen werken of leerlingen thuis geen computer ter beschikking hebben of geen internet kunnen zich inschrijven voor de opvang.

We houden uiteraard rekening met de spelregels van social distancing en andere preventieve maatregelen.

Q15. Hoe schrijf ik mijn kind in voor de opvang?

Ouders schrijven hun kinderen in via [deze link].

Q16. Hoe vat Paridaens de opvang van leerlingen op?

  • We nemen de preventiemaatregelen zeer ernstig
  • Je kan je kind voor een hele of een halve dag inschrijven.
  • Ouders schrijven hun kinderen in via [deze link].
  • We moedigen leerlingen aan zelf studiemateriaal, spelletjes, leesboeken … mee te brengen
  • We zorgen voor structuur en afwisseling in studiemomenten, sport, ontspanning.
  • Er zijn geen broodjes, geen warme maaltijden. Kinderen brengen zelf een lunchpakket mee.
X